انواع فریت بار و حمل بار هوایی

 محموله های هوایی معمولا به عنوان حمل بار هوایی شناخته می شوند که این محموله ها توسط شرکت های حمل بار هوایی و فریت بار جمع آوری و تحویل باربری های بزرگ داده می شود تا بدین وسیله بار و محموله ها به مقاصد خود برسند. اولین هواپیما برای فریت بار و حمل بار هوایی در سال ۱۹۱۱ پرواز کردو بعد از این دیگه بیشتر تولید کنندهای هواپیما  شروع به تولید هواپیماهای ترابری و کارگو کردند.در این مقاله قصد دارم انواع فریت و حمل بار هوایی را برایتان تشریح کنم:


حمل بار هوایی یا فریت بار می تواند به سه صورت انجام پذیر باشد

توسط هواپیمای مسافر بری : هواپیماهای مسافر بری برای این کار در شکم خود “قسمت انباری هواپیما”  برای چمدان های مسافر که توشه ای برای راه است جایی را در نظر می گیرند به این روش فریت بار حمل هوایی بار شکمی یا Belly Cargo می گویند.

هواپیمای مسافربری بوئینگ۷۴۷

این هواپیمای مسافربری پهن پیکر معروف به جامبوجت یک هواپیمای چهار موتوره بزرگ مسافربری است که توسط شرکت بوئینگ طراحی و ساخته شده است این هواپیما بعد از هواپیمای مسافربری A380 شرکت ایرباس بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا است.این هواپیما قابلیت جابجایی حداکثر ۵۵۰ مسافر را دارد. ارتش آمریکا برای تقویت ناوگان حمل و نقل بار هوایی خود از این نوع هواپیما بیترین استفاده را کرده است.این هواپیما در مدل های ۷۴۷-۱۰۰ ، ۷۴۷-۲۰۰ و مدل ۷۴۷ اس پی ۷۴۷-۴۰۰ تولید و ساخته شده است. تصاویری از مدلهای ذکر شده را می بینید:

مدل ۷۴۷-۱۰۰

مدل ۷۴۷-۲۰۰

مدل ۷۴۷-sp

مدل ۷۴۷-۴۰۰

استفاده از هواپیمای باری (Cargo aircraft): برای حمل هوایی بار هایی که مسافر نمی تواند در هواپیماهای مسافربری با خود حمل کند می تواند از شرکت های حمل بار هوایی یا فریت بار کمک بگیرد تا از این طریق بتواند بار های خود را با هواپیماهای باری به مقصد مورد نظر خود فریت بار کند. حمل هوایی بار توسط هواپیماهای کارگو یا باری بدین صورت است که بار درقسمت های مختلف هواپیما پخش می شود در قسمت شکم ،عرشه و… بار را از طریق باز شدن  دماغه ی هوااپیمای کارگو وارد این قسمت ها می کنند برای مثال فریت بار با استفاده از هواپیماهای غول مثل Beluga را در نظر بگیرید که برای فریت قطعات هواپیمایی به کار برده می شود.با استفاده از هواپیماهای کارگو می توان بارهایی از جمله :

حمل ونقل حیوانات

حمل و نقل محموله ها یا محصولات خطرناک

لوازم یدکی قایق یا هواپیما

و….

هواپیمای کارگوی B747

هواپیمای کارگوی B747(بوئینگ دریم لیفتر) یکی از انواع برترهواپیماهای کارگو در حمل هوایی بار و فریت بار می باشد این هواپیمای بزرگ برای فریت بارهای خاص به کار می رود به خصوص برای حمل هوایی قطعات هواپیمای ۷۸۷ طراحی شده است.این هواپیما توسط شرکت بوئینگ ایالات متحده آمریکا برای حمل بارهای هوایی ویژه طراحی و ساخته شده است .اولین پرواز این هواپیما در ۹ دسامبر سال ۲۰۰۶ انجام گرفت و در سال ۲۰۰۷ نیز از این هواپیمای پهن پیکر(کارگو) فریت بار  رونمایی شد.و در حال حاضر نیز  تنها ۴ فروند از این نوع هواپیما ساخته شده است .این هواپیما نیز شبیه به ایرباس بلوگا طراحی شده است که برای فریت بارهای بزرگ از جمله  حمل بار هوایی بال هواپیما طراحی شده بود.

توسط هواپیماهای معاملات ملکی (Combi aircraft) : برای حمل هوایی بار در این نوع از هواپیماهای کارگو بار را در قسمت عرشه اصلی و در شکم هواپیما بارگیری می کنند. بیشتر این نوع از هواپیما های باری برای معاملات خصوصی شرکتهای بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع می توان گفت این نوع ا هواپیماها تقریبا خصوصی می باشند.

برخی ازهواپیمای مسافربری معاملات ملکی در زیر را می توانید ملاحظه کنید:

ATR-72

Boeing 727

F-27 / FH-227

L-188 Electra

برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید با کارشناسان شرکت خدمات فریت بار و حمل بار هوایی پادمیرا راه اطلاعات بیشتری را کسب کنید.