انواع موتورهای هواپیما

انواع موتورهای هواپیما

موتور پیستون پراپ:

در موتور های پیستون پراپ پروانه نیروی پیشران را تولید میکند که توسط موتور پیستونی به چرخه در می آید.زمانی که هواپیما نیاز به نیروی زیادی داشته باشد باید از موتورهایی با وزن بالا استفاده کرد پس این نوع موتورها دارای محدودیت وزن میباشند. عدم توانایی برای دستیابی به سرعتهای بیشتر از ۱ ماخ برای سازه های ضعیف، محدودیت سازه را هم بر محدودیت وزنی اضافه میکند.


موتور توربو پراپ (پراپ جت یا توربو ملخی)

پروانه ها در این نوع موتورها نیروی اصلی را تولید میکنند که چرخش آن توسط خود موتور انجام میگیرد.

روش کار این موتور شباهت زیادی با موتور های جت توربینی دارد و تنها تفاوتشان نیروی تولید شده توسط توربین که بیشتر صرف چرخاندن ملخ می‌شود تا کمپرسور.پس به خاطر تولید نیروی بیشتر تغییراتی هم در توربین موتورهای توربوپراپ داده می‌شود.

موتور توربو جت:

از قدیمی ترین موتورهای جت میباشد که اولین بار توسط آلمانی ها تولید شد به نام توربوجت اچ. ایی-۱۷۸.هواپیمایی بویینگ با به کار بردن این نوع موتور جت در خطوط مسافربری خود از رقیب های خود سبقت گرفت.

کار این نوع موتور جت همه هوای مکیده شده را به اتاق احتراق می برد و پس از مخلوط ‌شدن با سوخت و احتراق به‌صورت گاز خروجی داغ از دهانهٔ عقب موتور خارج می‌کند.

قسمت های تشکیل دهنده موتور توربوجت:

۱- ورودی یا مدخل

۲- کمپرسور یا متراکم کننده

۳- محفظه احتراق

۴- توربین

۵- نازل یا خروجی

موتور توربو شفت:

این موتور ها صنعتی جدید را در ساخت موتورهای جت به دلیل قدرت زیاد٬اطمینان‌پذیری بالا، اندازه کوچک و وزن سبک ایجاد کرده است که مورد استفاده گسترده در هلکوپترها واقع شده است.البته در قایق‌ها و کشتی‌ها، تانک‌ها، هواناو، و..هم به کار میرود.ولی نمیتوان از سرعت کم چرخش ملخ موتور آن در برابر موتور توربوپراپ گذشت کرد.

ساختمان اینگونه موتورها همانند ساختمان موتورهای توربوجت است، با این تفاوت که این موتورها دارای قطر بزرگتری هستند و همه هوای ورودی از داخل موتور عبور نمی‌کند. بلکه مقداری هوا از اطراف بدنه موتور و در داخل یک پوسته حرکت می‌کند و توربینی گازی این موتور در واحد تولید قدرت انواع ماشین آلات استفاده می‌شود. دلیل این کاربرد به خاطر تولید نیرو برای استفاده قدرت آنهاست. در ساختار موتورهای توربوشفت بسیار شبیه به موتورهای توربوپراپ می‌باشد،

موتورهای رم جت:

سرعت بالای این موتور ها برای همه روشن میباشد و نکته مهم در ساختار آن، نبود هیچ عضو چرخنده‌ برخلاف کلیه موتورهای دیگر است.این موتور ها مزایای زیادی را دارا میباشند پس در سطح بسيار بالاتري نسبت به موتورهاي پيستونی قرار میگرد .همین ویژگی ها سبب میشود تقريباً کليه هواپيماهاي مسافربري دوربرد به موتورهاي جت مجهز باشند.

مهمترین مزایای این نوع موتور ها که باعث شده در برابر موتورهای پيستوني جلوتر قرار داشته باشد، توانايي فراهم کردن نيروي مورد نياز براي پرواز هواپيما در سرعت هاي مختلف از جمله سرعت هاي زير صوت و سرعت هاي مافوق صوت است.یکی دیگر از مزایای آن برطرف کردن مشکل موتورهای پيستوني میباشد که نيروي عظيمي رادر برابر موتور پیستونی قادربه توليدش هستند.