ترخیص جهت واردات کالا و صادرات کالا

ترخیص جهت واردات کالا و مجوزات واردات

برای ترخیص کالا جهت واردات کالا باید توجه داشته باشید که قبل از خرید باید Pi یا همان عدل بندی و پیش فاکتور را برای استعلام امکان واردات کالا از وزارت بازرگانی داشته باشید. و بعد از آنکه تایید شد اسناد حمل کالا را دریافت می نمایید که آن را باید به گمرک یا افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند ارائه نمایید تا جهت واردات کالا اقدام نمایید. توجه داشته باشید تمام مراحل واردات کالا ، انجام امور ترخیص کالا از گمرکات کشور دارای رویه یکسانی می باشند و تمام این قوانین به طور سالانه ابلاغ می شوند . بنابر این در تمام گمرکات می توانید برای واردات کالا و ترخیص کالا همچنین صادرات کالا اقدام نمایید.


توجه داشته باشید برای مثال از گمرکات رفسنجان پسته صادر می شود و همچنین در زمینه واردات کالا از گمرک بندر عباس (شهید باهنر) خودرو وارد می شود. بر این اساس امور گمرکات به بخشهای مختلف در یک جدول به عنوان اسیکودا در اختیار تمام گمرکات کشور قرار داده شده است .

با توجه به این جدول برای واردات کالا و همچنین صاردات کالا های متفاوت مسیر مد نظر را در پیش گرفت . که هر کالا شرایط خاص خود را  دارد که برای واردات آن باید از سایر ادارات به غیر از گمرک نیز استعلام شود به طور مثال برای واردات کالا در زمینه ی لوازم آرایشی و بهداشتی بایستی مجوزات لازم را اخذ نمایید یا برای واردات کالا در زمینه ی اسباب بازی باید از کانون فرهنگی و هنری کودکان و نوجوانان مجوز لازم را اخذ نمایید.

ترخیص کالا جهت صادرات کالا

برای صادرات کالا توجه داشته باشید باید حتما دارای کارت بازرگانی معتبر باشید که هنوز تاریخ آن منقضی نشده است و همچنین دارای بدهی مالیاتی نباشد بعد از آن برای صادرات کالا می بایستی موارد زیر را داشته باشید:

۱-packin   لیست عدلبندی کالا

۲-nvoice لیست قیمت کالا

۳- c.o گواهی مبدا

۴-billofloading یا بارنامه

۵-مجوزات مختلف از سازمان های ذیربط

و در نهایت ضمن ارسال کالا به همراه اسناد و مدارک فوق الذکر به گمرک می توانید کالا را به کشور مقصد صادر نمایید و درنهایت پروانه صادراتی آن را بعد از اتمام کل عملیات صادرات از گمرک دریافت نمایید.