فریت بار به توسان

شهر  توسان : بعد از فینیکس دومین شهر بزرگ ایالات آریزوناست و یکی از شهرهای دانشگاهی این ایالت می باشد . در آمار ۲۰۱۰ که توسط ایالت متحده آمریکا سرشماری شد شهر توسان چیزی در حدود ۵۲۰۱۱۶ نفر جمعیت داشت و در سال ۲۰۱۵ این تعداد به ۹۸۰۲۶۳ نفر رسیده بود البته جمعیت منطقه توسان –نوگالس در حدود ۱۰۱۰۰۲۵ نفر می باشد. این شهر در ۱۷۴ کیلو متری از جنوب شرقی فونیکس واقع است و در ۹۷ کیلومتری از مکزیک واقع است.


شهر توسان ۳۳ امین شهرستان بزرگ و ۵۹ امین منطقه شهری در ایالات متحده است .این شهر به عنوان دره اپتیک در ایاللات متحده شناخته می شود و دارای حدودا ۱۵۰ شرکت طراحی و ساخت سیستم های اپتیک نوری می باشد.
تاریخچه شهر توسان
شهر توسان بر روی دشت سانتا کروز ساخته گردید. تاریخ تاسیس شهر را ۱۷۷۵ دانسته‌اند.
اما قدیمیترین باشندگان این دشت سرخ‌پوستان Hohokam بودند که در قرن نهم میلادی اینجا می‌زیستند.
مهاجران اسپانیایی که در قرن هفدهم وارد منطقه شدند، نام توسان را از نام Schuk-Shon گرفتند که به معنای «بر دامنه کوه سیاه» می‌باشد.

در زیر نمایی از این شهر را می توانید ببینید:

مراکز دانشگاهی و پژوهشی شهرستان توسان

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد توسان نزدیکی این شهر به ۴ رصدخانه مهم آمریکا است که همگی در فاصله زمانی حداکثر ۲ ساعتی از شهر قرار دارند:

    رصدخانه بین‌المللی کوه گراهام در شرق شهر
رصدخانه فرد لارنس ویپل در جنوب
رصدخانه ملی کیت پیک در غرب شهر
رصدخانه استوارد دانشگاه آریزونا در شمال‌شرق شهر (کوه لِمون)

موسسات آموزش عالی شهر توسان عبارتند از:

    دانشگاه آریزونا
رصدخانه اپتیکی ملی آمریکا

مراکز فرهنگی و گردشگری

    موزه بیابانی آریزونا-سونورا
موزه هوافضای پیما
سنتینال پیک، آریزونا
پارک ماونتن کاونتی توسان
دره تگزاس

فرودگاه بین المللی توسان و فریت بار به توسان

فرودگاه بین المللی توسان در سال ۱۹۱۹ تاسیس شده است این فرودگاه دومین فرودگاه بزرگ در ایالت آریزونای آمریکا بعد از فرودگاه فونیکس می باشد  کد سازمان یاتا برای این فرودگاه TUS و برای سازمان ایکائو KTUS می باشد.این فرودگاه در ۸ مایلی از مرکز توسان در جنوب این شهر قرار دارد. فرودگاه توسان دومین فرودگاه شلوغ در آریزونا است .بر اساس آمار منتشر شده در سالهای بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ از این فرودگاه حدودا  ۱۰۰۰۰ مشافر در سال تردد داشته اند.