هواپیمای بوئینگ ۷۳۷

هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ ، هواپیمای باریک و کوچکی است، معروف به بچه بوئینگ که به عنوان یک هواپیمای کم هزینه و دو موتوره شناخته میشود . این هواپیما نسبت به بوئینگ ۷۰۷ و ۷۲۷ ، با ظرفیت ۸۵-۲۱۵ مسافر ،بهبود یافته است. اولین هواپیما این مدل از نوع ۷۳۷-۱۰۰ اولین پرواز خود را در آوریل ۱۹۶۷ انجام داد و در فوریه سال ۱۹۶۸ در لوفت هانزا وارد خدمت شد. در مرحله بعد، ۷۳۷-۲۰۰ در ماه آوریل سال ۱۹۶۸ درخطوط هوایی شروع به پرواز کرد. سرانجام در سال ۱۹۸۰ چهار مدل دیگر آن اعم از ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰ ، به عنوان سری کلاسیک نامیده شدند که همراه با پیشرفت های بال و گنجانیده موتور توربوفن در این سری از هواپیما بود.

در سال ۱۹۹۰ بوئینگ ۷۳۷ نسل بعدی را با تغییرات متعدد از جمله افزایش طول بال برای جریان آرام، به روز رسانی “شیشه” کابین خلبان و داخلی وارد بازار کرد. این نسل شامل چهار مدل اعم از ۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰، ۹۰۰ که ۱۰۲ فوت (۳۱٫۰۹ متر) به ۱۳۸ فوت (۴۲٫۰۶ متر) طول دارد. نسل بعدی بوئینگ نسخه جت از مدل ۷۳۷ خواهد بود.

جهت فریت بار و حمل هوایی بار مسافری و تجاری می توانید با ما تماس بگیرید : پادمیرا راه

بر اساس آمارها سری ۷۳۷ پرفروش ترین هواپیمای تجاری بویینگ است. ۷۳۷ به طور مداوم توسط بوئینگ از سال ۱۹۶۷ تولید که حدود ۸۸۸۰ فروند هواپیما تحویل خطوط هوایی داده شده است که این هواپیما ، در درجه اول در حال رقابت با خانواده ایرباس مدل A320 است. هواپیمایی بویینگ مدل ۷۳۷ با سیستم های کمپرسی سوخت مجهز نیست.

موتورهای حرفه ای در ۷۳۷ سری کلاسیک (۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰) و سری نسل بعدی (۶۰۰، ۷۰۰، ۸۰۰، ۹۰۰) به کار برده شده است. ۷۳۷ سری کلاسیک دارای موتور توربوفن، که دستاورد قابل توجهی در مصرف سوخت و کاهش سر و صدا بیش از موتورهای JT8D استفاده را به همراه داشت.

همچنین تغییراتی در بال ها برای بهبود آیرودینامیک گنجانیده شده است. گیربکس لوازم جانبی موتور از موقعیت ساعت ۶ به موتور به موقعیت ساعت ۴ منتقل شد این گیربکس های جانبی نصب شده باعث میشود موتور به شکل گرد تا حدودی مثلثی تغییر کند. و از آنجا که موتور نزدیک به زمین است به ویژه مدل های ۷۳۷-۳۰۰ بیشتر در معرض آسیب های موتور جسم خارجی می باشد. بهبود موتور توربوفن در نسل بعدی ۷۳۷ که باعث ۷٪ سوخت کارآمد تر از ۷۳۷ سری کلاسیک شده است.

به تازگی طراحی مجدد برروی بدنه و موتور ۷۳۷ آغاز شده تا در سال ۲۰۱۷ با نام ۷۳۷ MAX وارد خدمت شود . ویژگی های موتورهای این مدل با قطر فن ۱٫۷۳ متر انتظار می رود ۱۰/۱۲ درصد کارآمد تر از موتورهای سری قبل ۷۳۷ باشد .

در جولای سال ۲۰۰۸ هواپپیمای مدل ۷۳۷ ترمزهای کربن را توسط شرکت بوگاتی تولید کرد . این ترمز جدید، در حال حاضر توسط اداره هوانوردی فدرال تایید شده، وزن ۵۵۰-۷۰۰ آن (۲۵۰-۳۲۰ کیلوگرم) کمتر از ترمز فولادی را داراست . کاهش وزن از ۷۰۰ پوند در یک بوئینگ ۷۳۷-۸۰۰ منجر به کاهش ۰٫۵٪ در مصرف سوخت شده است.

مشخصات کلی بوئینگ ۷۳۷

  • بوئینگ ۷۳۷ دارای دو موتور توربوفن در زیر بالهاست.
  • فاصله نوک دو بال: ۲۸٫۴ متر
  • طول: ۳۰٫۵ متر
  • ارتفاع: ۱۱٫۳ متر
  • ظرفیت مسافر: ۱۳۰ نفر
  • بیشینه سرعت: ۸۴/۰ ماخ (۸۹۰ کیلومتر بر ساعت)
  • محدوده پرواز: ۴۶۸۸ کیلومتر