هواپیما از نظر جنس بدنه

 هواپیما از نظر جنس بدنه:
یکی از اجزای مهم هواپیما بدنه آن میباشد ودر کل به سه قسمت تقسیم میشود.
۱) بدنه چوبی
۲) کامبوزیت
۳) فوم

البته میتوان ترکیبی از مواد بالا را برای ساخت هواپیما استفاده کرد.

 ۱) بدنه چوبی:
دو نوع چوب برای ساخت این هواپیما استفاده میشود که عبارتند از ۱- بالسا ۲ – تخته سه لا

بالسا: چوب بالسا از درختی به نام بالسا تهیه میشود .بیشتر در بدنه خارجی و ظاهری از آن استفاده میشود که در بازار ایران هم یافت میشود.

مزایا: ۱-وزن بسیار پایین و سبک ۲- (حتی در آب ) نمی پوسد ۳- قالببیت سمباده خوردن بسیار بالا ۴- قابلیت برش خوری حتی توسط کاتر ۵- قابل اتصال به وسیله چسب چوب یا اپوکسی ( دوقلو ) و یا قطره ای

تخته سه لا : از این نوع چوب در ستون های عمودی و اسکلت اصلی هواپیما استفاده میشود.

مزایا: ۱-قوی و محکم ۲- قابل اتصال به وسیله چسب اپوکسی ( دوقلو )

در ضمن از چوب جنگلی برای پایه موتور که به شکل خاصی در می آورند استفاده میشود.در صورتی که پایه آماده آن از جنس فلزی و پلاستیکی در بازار موجود است.

۲) بدنه کامپوزیت :

بدنه های کامپوزیت هواپیما در تیراژ بالا در کارخانه های سازنده ساخته میشود که البته به تازگی در صنعت ساخت هواپیما استفاده شده و به دلیل بدنه های بسیار محکم رواج پیدا کرده است. این نوع بدنه با چسب اپوکسی یا رزین پلی استر به همراه پارچه گلاس اتصال پیدا میکند که از معایب آن قیمت بالای چسب اپوکسی است ولی باعث بدنه یک پارچه و بسیار محکم میشود.بعد از این مراحل آن را رنگ میکنیم.

روش های ساخت بدنه ی کامپوزیتی :

برای ساخت بدنه خودرو به روش کامپوزیت مراحل زیر وجود دارد:
۱٫ ساخت مستر به صورت مثبت یا منفی
۲٫ ساخت قالب به صورت مثبت یا منفی
۳٫ ساخت بدنه کامپوزیتی خودرو

اما برای ساخت مستر و قالب روشهای زیر وجود دارند :
۱٫ Clay Modeling
۲٫ Body Buck
۳٫ Mold Less
۴٫ Mock Up

روش Clay Modeling:

اول در روش clay modelingاین مدل را از جنس فوم در ابعاد واقعی میسازند و بعد بوسیله گل رس پوشش داده شده که آنرا توسط Clay-Heater که امواج طول موج کوتاه مادون قرمز پخش می کند نرم میکنند به سپس دو روش دستی یا ماشینی گِل را می تراشند

حال روش body buck را اجرا میکنیم بعد از آنکه مدل در نرم افزار ساخته شد،پلات هایی از سطح مقطع جانبی خودرو گرفته شده و سپس ورقه هایی از جنس های چوب یا فلز به همان شکل در می آوریم که در واقع این ها راSection می گوییم. نکته قابل توجه آن است که Section ها باید در راستای منحنی های بدنه خودرو باشد.

در روش mold less بعد ازآنکه Master به صورت مثبت ساخته شد، جهت سریع تر پیش رفتن کار از روی Master قالبی ساخته نمی شود و لایه چینی کامپوزیت روی Master انجام می شود

در آخر در مرحله mock upزمانی که Master به یکی از روشهای بالا به صورت منفی ساخته شد، قالب را از داخل Master بیرون می آوریم و از قسمت انحنای بیرونی قالب استفاده می کنیم.حال اگر دو نیمه خودرو را به این روش انجام دهیم قالب به صورت مثبت بدست آمده شبیه خود بدنه خودرو می باشد که این روش را اصطلاحاً Mock-Up می گوییم.

۳) بدنه فومی :
این نوع جنس هواپیما که فومی یا یونولیت میباشد.در ساخت هواپیماهای مدل استفاده گسترده ای دارد و توسط ابزار ی به نام فوم کاتر که توسط جریان برق کار میکند برش میخورد.

از مزایای آن ۱- سرعت بالای آن برای ساخت میباشد که استجکام هواپیمای چوبی را ندارد .۲-قابلیت شکل دادن بوسیله سمباده