هواپیمای ایرباس ۳۲۰

هواپیمایی ایرباس | هواپیمای ایرباس ۳۲۰ مسافربری : هواپیمایی ایرباس یکی از بزرگترین شرکت های هواپیما سازی در جهان است که تا به امروز توانسته است بهترین نوع از هواپیماهای مسافر بری به دنیا عرضه کند بیشتر فعالیت این شرکت هواپیمایی در طراحی و ساخت هواپیماهای مسافربری می باشد و امروزه پا به سمت ساخا غولیپکرترین هواپیماهای دنیا گذاشته است .

این شرکت دارای دفاتر و کارخانجات زیادی در سراسر دنیا می‌باشند که بیشتر این نوع از کارخانجات در اروپا مستقر شده اند دفتر مرکزی این شرکت در شهر تولوز، کشور فرانسه واقع می باشد. که از این طریق تمامی دفاتر خود را در سراسر دنیا هدایت می کند. این شرکت در حال حاضر به‌عنوان بازوی تولید هواپیماهای مسافربری گروه ایرباس فعالیت می‌نماید.

جهت فریت بار مسافری , بار اضاقه مسافری می توانید با شرکت خدمات بار هوایی پادمیرا راه تماس بگیرید .

ایرباس بعد از هواپیمایی بویینگ ، دومین شرکت هواپیما سازی جهان می باشد که تولیدات او نیمی از هواپیماهای مسافربری و غیر نظامی جهان را شامل می شود.هواپیماهای ایرباس از اول مبنای خود را بر A گذاشت و نام هواپیمای آن با A شروع می شود.

شرکت هواپیمایی ایرباس مدل های هواپیمایی که در جهان عرضه می کند بدین صورت می باشد : A318 ، A319 ، A320 و A321 .که از پرفروش ترین هواپیماهای جهان به شمار میروند. در ایران شرکت ایران ایر بیش از همه هواپیمایی ها از این نوع از هواپیماها در اختیار دارد و برای جابجایی مسافر از آن استفاده می کند و گاها از این نوع از هواپیماها به عنوان هواپیمای باری سبک نیز برای فریت بار و حمل بار هوایی مورد استفاده قرار می دهد .

موارد استفاده هواپیماهای ایرباس به صورت گسترده ای در مسافت های بین قاره ای، باندهای یخ قطب جنوب، در VVIP ، ماموریت های دولت ها و .. استفاده می شود.

یکی از مهمترین امتیازاتی که هواپیمای ایرباس ۳۲۰ دارد این است که : سیستم ناوبری موسوم Fly-by-wire در حال حاضر در هواپیماهای مختلفی جهان قرار گرفته است که برای اولین بار در خانواده a320 بکار برده شده است .

مدلهای آ-۳۱۹ و آ- ۳۱۸ برای بازار های کوچکتر و بازار جت های خصوصی تجاری به دلیل کوچکی و زیبایی آنها در خانواده A320 جذاب هستند که از این نوع از هواپیما ها بیشتر برای تجارت های گران گیمت و حول بار هوایی مهم استفاده می شود. ایرباس در حال تحقیق و بررسی طراحی بهتر برای جایگزین خانواده A320 می باشد.ایرباس رقابت شدید با بویینگ را شروع کرده به صورتیکه که مدل آ-۳۲۱ رقیب جدی مدلهای بوئینگ ۷۳۷ می باشد و اندکی از آ-۳۲۰ بزرگتر است . حتی ایرباس دقیقا موتور بویینگ ۷۳۷ مکس در خانواده ۳۲۰ قرار داده است.

شرکت های هوانوردی جنرال الکتریک آمریکا و سنکمای فرانسه موتورهای A320 را تولید کرده که دارای تکنولوژی برتر صنعت نیرو محرکه هوایی (LEAP) است .از ویژگی منحصر به فرد این موتورها میتوان مصرف بهینه ی سوخت را نام برد . اولین خریدار این هواپیما شرکت ویرجین آمریکا بوده. که شرکت های دیگری از جمله هواپیمایی اسکاندیناوی، پگاسوز، خطوط هوایی ترنس آسیا، هواپیمایی آمریکایی، لوفتانزا و هواپیمایی نروژ آن را خریداری کرده اند.

مشخصات عمومی هواپیمای ایرباس ۳۲۰

A320-100 مدل ابتدایی این هواپیما بود و تنها ۲۱ فروند از آن تولید شد.و A320-200 مدل استاندارد آن است.

این هواپیما ها از دو موتور High Bypass Turbofan ساخت شرکت های آمریکایی و فرانسوی که در زیر دو بالها قرار دارد بهره میگیرد.
بیشترین ظرفیت مسافران ۱۸۰ نفر می باشد.
هواپیما دارای دو Cargo Compartment میباشد که در زیر کابین مسافران قرار دارد.

فاصله نوک دو بال: ۳۴٫۱ متر
طول: ۳۷٫۶ متر
ارتفاع: ۱۱٫۸ متر
ظرفیت مسافر: ۱۸۰ نفر
بیشینه سرعت: ۸۲/۰ ماخ (۸۷۰ کیلومتر بر ساعت)
محدوده پرواز: ۱۸۵

استفاده از هواپیمای ایرباس ۳۲۰ به عنوان تانکر سوخت‌رسان

تانکر سوخت‌رسان ایرباس برای سوخت‌گیری هوایی ساخته شده است. که موسوم به ام‌آر‌تی‌تی میباشد. شرکت دفاعی هوافضایی اروپا، شرکت مادر ایرباس است. در تاریخ ۲۹ فوریه ۲۰۰۸ برنده مناقصه ساخت ۱۷۹ فروند هواپیمای ام‌آر‌تی‌تی برای جایگزینی ناوگان قدیمی سوخت‌رسان نیروی هوایی آمریکا شد. بیشتر قسمت‌های این هواپیما در کارخانه‌های ایرباس در اروپا ساخته شده و در مرحله بعد آن در آمریکا دایر کرده مونتاژ می‌شوند.

هواپیمای سوخت‌رسان ایرباس در نیروی هوایی آمریکا با نام KC-30. در زمینه‌های زیادی از جمله ظرفیت حمل سوخت ، نفر و بار از طرح جدید شرکت آمریکایی بوئینگ بسیار بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد به دلیل اینکه این هواپیما از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به هواپیمای سوخت‌رسان بوئینگ دارا میباشدتا سریع تر و راحت تر برای ماموریت های دولت آمریکا مورد بهره برداری قرار بگیرد.