هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ و فریت بار و حمل بار هوایی

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ و فریت بار و ارسال بار هوایی : فکر ساخت هواپیمای پهن پیکر در شرکت بوئینگ در دهه ۶۰ میلادی مطرح شد و این شرکت شروع به طراحی بوئینگ ۷۴۷ کرد.در این زمان امریکا برای تقویت نیروی هوایی ارتش خود مناقصه ای را برای ساخت هواپیمای ترابری و حمل بار هوایی مطرح کرد اما در این مناقصه شرکت لاکهید مارتین به دلیل قیمت ارزانی که برای ساخت چنین هواپیمایی برای حمل بار هوای و اساسا ترابری پیروز شد ولی شرکت بوئینگ طرح خود یعنی بوئینگ ۷۴۷ را رها نکردند و به ساخت آن ادامه دادند و آن به دلیل رشد بالای مسافران و همچنین نیاز به فریت بار مهاجران و مسافرین در سالهای آینده بعد از ۱۹۷۰ بود که نیاز به یک هواپیمای بزرگ برای فریت بار یا حمل بار هوایی و هم چنین مسافربری بزرگ خواهد بود.

طراحی بوئینگ ۷۴۷

با این حال هدف اولیه از طراحی و ساخت هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ حمل بار هوایی محموله های بزرگ و فریت بارهای سنگین مسافران بود. بدنه این هواپیما برای جای دادن دو کانتینر بزرگ با ابعاد ۸*۸ طراحی شده است. در واقع ارائه امکانات برای حمل بار هوایی در طراحی و ساخت بوئینگ ۷۴۷ در اولویت قرار داشت.البته طرح اولیه برای ساخت بوئینگ ۷۴۷ می توانست ترکیبی از حمل مسافر و فریت بار باشد بدین صورت که بدنه بوئینگ ۷۴۷ شامل ۳ عرشه شد بدین صورت که عرشه اول یا بالایی برای کابین خلبان اختصاص داده شد و عرشه میانی برای مسافران و در نهایت عرشه تحتانی برای فریت بار و حمل بار هوایی مسافران اختصاص داده شد.

البته برای هواپیمایی که صرفا برای کارگو و فریت بارهای سنگین طراحی شده است برای بارگیری محموله یک درب لولایی دماغه در نظر گرفته شده است و همچنین برای هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ سالن استراحتی در عرشه فوقانی پشت کابین خلبان تعبیه شده است.حجم تقریبی هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ چیزی در حدود ۲۸۵ میلیون فوت مکعب است.

ساخت بوئینگ ۷۴۷

ساخت هواپیمای پهن پیکر بوئینگ ۷۴۷ برای فریت بار و حمل بار هوایی و همچنین مسافربری بزرگ از تاریخ ژانویه ۱۹۶۷ میلادی بعد از انجام مراحل طراحی و آزمایشات تونل باد شروع شد بعد از دوسال انتظار اولین بوئینگ ۷۴۷ در سال ۱۹۶۹ به پرواز در آمد و در این پرواز آزمایشی بوئینگ ۷۴۷ نشان داد می تواند یک هواپیمای امن برای مسافربری و فریت بار و حمل بار هوایی باشد.بوئینگ در این سال ۵ فروند از این نوع هواپیما ساخت و هر پنج فروند نیز توانستند گواهینامه صلاحیت پروازی رای برای مسافربری و کارگو و همچنین فریت بار مسافران در ۳۰ دسامبر همان سال بدست آورد.

اولین قرارداد بوئینگ ۷۴۷

اولین قراردادی که شرکت بوئینگ برای تولید هواپیمای مسافربری و همچنین کارگو و فریت بار بوئینگ ۷۴۷ منعقد کرد با هواپیمایی پان امریکن به تعداد ۲۵ فروند بود که باید تا آخر سال ۱۹۷۰ تحویل می داد. البته با فرازو نشیب ها و همچنین موقعیت مالی این شرکت داشت بالاخره توانست این تعداد هواپیمای بوئینگ را برای شرکت هواپیمایی پان امریکن تحویل دهد. مدیر شرکت هواپیمایی پاد امریکن یکی از خلبانان متبحر در زمان خود بود با آزمونی که در سال ۱۹۶۹ از این هواپیما گرفت بوئینگ ۷۴۷ را تا آن زمان ایمن ترین هواپیمای تاریخ صنعت هواپیمایی معرفی کردند.

لقب هواپیمای بوئینگ ۷۴۷

در سال ۱۹۶۹ بوئینگ ۷۴۷ در نمایشگاه هوایی فرانسه (پاریس) توانسط با طی مسافتی در حدود ۵۱۶۰ مایل به طور یکسره زکوردی جدید بر جای بگذارد . به دلیل بزرگ بودن و پهن پیکر بودن بوئینگ ۷۴۷ آن را جمبو جت نامیدند. با این آزمایشی که در پاریس بوئینگ ۷۴۷ پس داد مشتریان زیادی را برای خود جذب کرد شرکت های هواپیمایی هم چون هواپیمایی امارات ، هواپیمایی ترکیش ایرلاینز و پان امریکن و حتی هواپیمایی های کشور خودمون خواستار این نوع از هواپیماهای پهن پیکر برای مسافربری و فریت بار وکارگو بودند. یکی از محبوبیت های بزرگی که جمبو جت کسب کرده است حمل فظاپیماهای ناسا(شاتل ) بود. بوئینگ ۷۴۷ را ملکه آسمان می دانند.

مدل های هواپیمای بوئینگ ۷۴۷

از هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ مدل های زیادی طراحی و ساخته شده است و همه آنها به جزء مدل بوئینگ ۷۴۷ sp دارای ظاهری مشابه اند . در زیر به تعدادی از آنها اشاره ای می کنیم.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰

اولین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ بود که از کارخانه بوئینگ در واشینگتن و در ۲ سپتامبر سال ۱۹۶۹ خارج شد. این هواپیما برای اولین بار در سال ۱۹۷۰ کار خود را در شرکت هواپیمایی پان امریکن آغاز کرد.از این نوع از هواپیما نیز در مدل هایی هم چون ۷۴۷-۱۰۰ SR و ۷۴۷-۱۰۰-B طراحی شد.که متفاوت تر از نوع اصلی خود بودند.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰

این هواپیما نیز همان ظرفیت نوع قبلی خود را داراست ولی برد پروازی این هواپیما چیزی در حدود ۳۰ درصد بیشتر از بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰ می باشد.و عرشه فوقانی آن دارای ۸ پنجره است در حالی که این امکان برای بوئینگ۷۴۷-۱۰۰ سه تا پنجره بود. هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۱۰۰ اولین مدل هواپیمای بوئینگ۷۴۷ بود که برای حمل بار هوایی و هم چنین برای فریت بار مسافران و نیز کارگو طراحی و ساخته شده است . این هواپیما در سه مدل باری برای حمل بار هوایی مختلف طراحی شده است.

مدل های هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰-F

این مدل فقط برای فریت بار و حمل بار هوایی مسافران طراحی شده است.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰-C

این مدل از بوئینگ نیز یک مدل ترکیبی است و می تواند هم مسافربری کند و هم فریت بار و حمل بار هوایی را انجام دهد البته یکی را باید در نظر گرفت .

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۲۰۰-M

این مدل هم یک مدل ترکیبی خاص است که همزمان مسافربری و حمل بار هوایی را انجام می دهد.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با انواع فریت بار می توانید به مقاله قبلی ما در رابطه با انواع فریت بار و حمل بار هوایی مراجعه کنید.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-P

این مدل از بوئینگ در سال ۱۹۷۶ تولید شده است و ظرفیتی برابر ۲۲۰ مسافر را دارد البته در عوض مسافت و سرعت پرواز بالایی دارد چیزی در حدود ۱۰۲۰۰ مایل را باسرعت ۶۱۰ مایل در ساعت می پیماید.این مدل از بوئینگ قبل از طراحی ایرباس A340 دورپروازترین هواپیما به شمار می رفت.

هواپیمای بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰

این مدل نسب به مدل ۷۴۷-۲۰۰ دور پرواز بود و در ضمن دارای ظرفیت بالایی نیز بوداین هواپیما نیز در دو مدل بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰-M و همچنین بوئینگ۷۴۷-۳۰۰-SR تولید و ساخته شده است.

هواپیمای بوئینگ۷۴۷-۴۰۰

این هواپیما آخرین مدل بوئینگ ۷۴۷ است که هنوز هم تولید می شود در این مدل امکانات زیادی برای مسافران در هواپیماهای مسافربری و بهترین امکانات نیز برای فریت بار و حمل بار هوایی در هواپیماهای کارگو ارائه شده است.این هواپیما نیز در مدل های گوناگون ساخته شده است بوئینگ۷۴۷-۴۰۰-M بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰-F که مدل باری برای فریت بار وحمل بار هوایی است . یک مدل خاص در پروازهای داخلی ژاپن نیز مورد استفاده قرار می گیرد بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰-D است که ظرفیت بالایی را نیز برای جابجایی مسافر دارد چیزی در حدود ۵۶۸ مسافر و هم چنین مدل پهن پیکر آن برای فریت بار و همل بار هوایی و حتی کارگو بوئینگ ۷۴۷-۴۰۰-ERFاست. مدل بوئینگ۷۴۷-۴۰۰ دارای ۶ میلیون قطعه می باشد که در حال حاضر در ۳۳ کشور دنیا ساخته می شود.

ولی بوئینگ به دلیل قدرتی که در ارائه این هواپیما داده است هنوز از این هواپیما دست بردار نیست و در حال طراحی و تولید مدل های جدیدتر این نوع از هواپیما هم برای مسافربری و هم برای فریت بار و کرگو است . از مدلهای جدید بوئینگ ۷۴۷ می توان به XGLR اشاره کرد که یک مدل دورپرواز می باشد . شرکت های هواپیمایی که از این نوع از هواپیماها برای خدمات رسانی به مسافران استفاده می کنند می توان به هواپیمایی ترکیش ایرلاینز ، شرکت هواپیمایی امارات اشاره کرد.