هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ مدل دوربرد

هواپیمای بوئینگ ۷۶۷ مدل دوربرد ، پهن پیکر بدن و در اندازه های متوسط و بزرگ میباشد. این هواپیما دارای دو موتوره جت که توسط هواپیماهای تجاری بوئینگ ساخته شده است و دو موتور توربوفن، دم معمولی برای کاهش کشش آیرودینامیکی به کار رفته است. ظرفیت صندلی هواپیمای ۷۶۷ ۱۸۱-۳۷۵ مسافر میباشد.

برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ خطوط هوایی ایالات متحده ۷۶۷ را در خدمات تجاری خود استفاده کرد . این هواپیما در ابتدا در مسیرهای داخلی و بین قاره ای قرار دادند که نشان اعتماد از اطمینان در طراحی آن بود. در سال ۱۹۸۵، شرکت هواپیمایی بویینگ ،اولین هواپیمای دو موتوره ۷۶۷ را با دریافت تصویب قانونی برای پروازهای گسترده در خارج از کشور طراحی کرد . که این هواپیما پس از آن مورد به صورت خدمات بدون توقف در مسافت های متوسط تا طولانی و مسیرهای بین قاره ای استفاده قرار گرفت .در سال ۱۹۸۶، بوئینگ مطالعات خود را برای ظرفیت بالاتر ۷۶۷ آغاز در نهایت منجر به توسعه ۷۷۷ شد. در ۱۹۹۰ اغلب هواپیمای ۷۶۷ برای پرواز اقیانوس اطلس بین شمال امریکا و اروپا استفاده می شد.

بیشتر بدانید : فریت بار

در اواخر ۱۹۷۰، هزینه های عملیاتی هواپیماها به عنوان عامل اصلی در خرید هواپیمای جایگزین خطوط هوایی شد. در نتیجه، از ابتدا فرایند طراحی ۷۶۷ تاکید بر بهره وری سوخت را به کار برد. که باعث کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصد در هزینه از طریق تکنولوژی جدید موتور و بال شد. مهندسان طراحی به کمک کامپیوتر بیش از یک سوم از نقشه های ۷۶۷ طراحی کردن نوعی پیشرفت در طراجی های هواپیما میباشد، ۷۶۷ در مرحله طراحی مورد آزمایشات مختلفی قرار میگیرد که مهمتربن آن تست های تونل باد طی ۲۶۰۰۰ ساعت انجام می شود. کار طراحی این هواپیما همزمان با هواپیمای ۷۵۷ رخ داده است، که هر دو به منظور کاهش ریسک و هزینه طراحی شدند . که در نهایت هر دو هواپیما دارای ویژگی های طراحی مشترک، از جمله هوایی، سیستم های مدیریت پرواز و ابزار میباشند. هزینه های توسعه ترکیبی هواپیما ۳٫۵ ۴ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

موتورهای برجسته بر روی ۷۶۷ شامل جنرال الکتریک CF6، پرات و ویتنی JT9D و PW4000 و توربوفن رولز رویس RB211 است.این نخستین باری است که بوئینگ بیش از یک گزینه موتور در راه اندازی یک هواپیمای جدید ارائه داده است. مدل های موتور هر دو جت دارای یک خروجی با حداکثر ۴۸،۰۰۰ پوند (۲۱۰ کیلونیوتن) نیرو میباشد. که موتور حدود یک سوم طول از بال بدنه، نصب شده است. [۶] سطح بال بزرگتر به طور مساوی در سراسر طول پرواز باعث کاهش کشش آیرودینامیکی و آسانسور توزیع از هر یک از هواپیما قبلی میباشد.

اطلاعات بیشتر در رابطه با ارسال بار به صورت هوایی : حمل بار هوایی

در ژانویه سال ۲۰۱۶، بوئینگ ۱۱۶۳ دستور تولید برای مدل ۷۶۷ از ۷۴ مشتریان دریافت کرده است که ۱۰۸۳ فروند تحویل داده شده اند در مجموع ۷۶۵ فروند از این هواپیما در جولای ۲۰۱۵ در حال خدمت بود. نوع محبوب ترین هواپیمای ۷۶۷ مدل ۷۶۷-۳۰۰ER است، حدود ۵۸۳ فروند هواپیما تحویل داده شده . رقبای این هواپیما شامل هواپیمای A300 ایرباس، A310 و A330-200، وارد خدمت در اکتبر ۲۰۱۱ شدند.بنا بر اعلام رسمی بوئینگ تولید ۷۶۷ در سال ۲۰۰۷ میلادی برای همیشه متوقف شده است.

انواع بوئینگ ۷۶۷

  1. ۷۶۷-۲۰۰
  2. ۷۶۷-۲۰۰ER
  3. ۷۶۷-۳۰۰ER
  4. ۷۶۷-۳۰۰
  5. ۷۶۷-۳۰۰F
  6. ۷۶۷-۴۰۰ER

۷۶۷ در سه نوع بدنه تولید شده است. اولین نوع ۷۶۷-۲۰۰ در سال ۱۹۸۲ و به دنبال آن ۷۶۷-۳۰۰ در سال ۱۹۸۶ وارد خطوط هوایی شدند ;i مدل (ER) ،نوع برد افزایش یافته است.

اولیه ۷۶۷-۲۰۰ برای محدوده کافی طراحی شده بود به پرواز در سراسر شمال امریکا و یا در سراسر اقیانوس اطلس شمالی، [۲۰] و قادر به مسیرهای عامل تا ۳۸۵۰ مایل دریایی (۷۱۳۰ کیلومتر) است.