هواپیمای بوئینگ ۷۷۷

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ ، یک هواپیمای دور برد که شامل دو موتور جت میباشد و توسط هواپیماهای تجاری بوئینگ تولید شده است.هواپیمای بوئینگ اولین و یزرگترین هواپیمای تجاری میباشد که از رقیب های آن a-330 , a-340 را میتوان نام برد.ویژگی های این هواپیما عبارتند از : بزرگترین قطر موتور توربوفن ،وجود شش چرخ در ارابه فرود، بدنه ای مقطعی و کاملاً دایروی میباشد و دارای یک ظرفیت معمول برای ۳۱۴-۴۵۱ مسافر و برد پروازی آن از ۵۲۳۵ به ۹۵۰۰ مایل دریایی است. این هواپیما مدل بهبود یافته مدل های ۷۶۷ و۷۴۷ و اولین هواپیمای تجاری که به طور کامل به کمک کامپیوتر طراحی شده است. به همین دلیل از صرف میلیون‌ها دلار هزینه برای آزمایش‌های پروازی جلوگیری شد.

می توانید با شرکت فریت بار پادمیرا راه جهت ارسال بار هوایی و تجاری تماس بگیرید

هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ برای اولین بار در تاریخ ۷ ژوئن ۱۹۹۵ وارد سرویس تجاری شد که در ۸ دسامبر ۱۹۹۸ شرکت هواپیمایی بوئینگ طرح ها و پیشنهادات خود را در مورد این مدل مطرح کرد. مدل ۷۷۷ از هر هواپیمای دیگر گسترده و وسیع تر بود و در این صورت سفارشات بیشتری را دریافت کرد.رایج ترین و موفق ترین مدل ، هواپیمای ۷۷۷-۳۰۰ER با ۶۲۰ فروند تحویل و ۷۹۶ فروند سفارش میباشد.

همانطور که گفته شد مدل ۷۷۷ یکی از پرفروش ترین هواپیماهای بوئینگ است.این هواپیما جایگاه خود را در خطوط هوایی به عنوان یک جایگزین مناسب برای سوخت نسبت به جت های پهن پیکر و همچنین به عنوان پرواز در مسافت های طولانی مانند مسیرهای اقیانوسپیما به دست آورده است. از رقبای این هواپیما میتوان به هواپیمای ایرباس مدل A330-300 اشاره کرد .هواپیمای ۷۷۷-۲۰۰LR طولانی ترین هواپیما ، که قادر به پرواز بیش از نصف راه جهان میباشد ، و دارای رکورد طولانی ترین فاصله پرواز بدون توقف در مدل های تجاری خود است.

طراحی هواپیمای بوئینگ ۷۷۷

مرحله طراحی بوئینگ ۷۷۷ با دیگر جت های تجاری قبلی بوئینگ متفاوت بود. در این روش برای اولین بار هشت خطوط هوایی از جمله: نیپون ایرویز، خطوط هوایی آمریکا، بریتیش ایرویز، Cathay اقیانوس آرام، خطوط هوایی دلتا، خطوط هوایی ژاپن، کوانتاس در توسعه و طراحی مدل ۷۷۷ نقش اساسی داشتند. به این صورت که هواپیمایی بوئینگ به نظرات مشتری خود توجه قابل ملاحظه ای کرد. پس  خطوط هوایی بر تنظیمات اولیه طراحی تصمیم گرفتند عبارتند از : کابین نزدیک به مدل ۷۴۷، ظرفیت صندلی ۳۲۵ مسافر، فضای انعطاف پذیر داخلی ، دارای شیشه کاکپیت و ..  که در نهایت شرکت هواپیمایی بوئینگ کارخانه اورت خود را در واشنگتن برای تولید ۷۷۷ انتخاب کرد.

انواع بوئینگ ۷۷۷

بوئینگ مدل ۷۷۷ را به دلیل دو ویژگی میتوان آنها را دسته بندی کرد. اولین مورد اندازه بدنه هواپیما است که بر گنجایش مسافر و بار آن تاثیر مستقیم دارد. خانواده ۷۷۷-۲۰۰در این دسته قرار دارد، دومین مورد هواپیما بدنه‌ای دراز تر نسبت به سایر مدل ها دارد که خانواده ۷۷۷-۳۰۰ با این ویژگی به بازار ارائه شد.

  • ۷۷۷-۲۰۰
  • ۷۷۷-۲۰۰ER
  • ۷۷۷۷-۲۰۰LR
  • ۷۷۷۷-۳۰۰ER
  • ۷۷۷-۳۰۰

شایان ذکر است گونه ۷۷۷-۱۰۰ هیچ وقت در مرحله تولید قرار نگرفت . طراحی این مدل به این صورت بود که طول بدنه این هواپیما نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ کاهش پیدا کند و همچنین حجم بیشتری از فضای آن به حمل سوخت اختصاص یابد، پس به همین دلیل گنجایش مسافر آن نسبت به ۷۷۷-۲۰۰ کمتر بود.

بوئینگ به دو شرکت دلتا و کنتیننتال پیشنهاد داد تا این مدل را جایگزین هواپیماهای قدیمی دی سی ۱۰ و لاکهید ال ۱۰۱۱ تری استار خود کنند، اما این دو شرکت با اعلام غیر اقتصادی بودن ۷۷۷-۱۰۰ پیشنهاد بوئینگ را رد کردند و در نتیجه بوئینگ هواپیمای ۷۶۷-۴۰۰ ای آر را مخصوص آنها طراحی نمود. بنابراین این مدل نیز مانند ۷۷۷-۱۰۰ ایکس هرگز ساخته نشد.