Beluga هواپیمایی غول پیکر برای فریت بار با وزن بالا

Beluga هواپیمایی غول پیکر برای فریت بار با وزن بالا  : یکی از مشکلات شرکت ایر باس نداشتن هواپیمایی بزرگ برای حمل بار هوایی و فریت بار برای قطعات هواپیما در سال های قبل از ۱۹۹۱ بود همان طور که می دانید کارخانه ایرباس در سه کشور فرانسه ، انگلیستان و آلمان هست و برای این که قطعات هواپیما های طراحی شده را در یک جا برای منتاژ جمع کند نیاز بیشتری به این غول آسمان می دید .

در سال ۱۹۹۱ شرکت ایرباس و شریکانش به فکر طراحی و ساخت Beluga افتادند برای طراحی هواپیمای بزرگ طرح های زیادی در بین شرکت و شرکای شرکت رد و بدل شد و در نهایت ایر باس A300-600 برای فریت بار های بسیار سنگین از جمله قطعات هواپیما تصویب شد.

A300-600 یک هواپیمای دو موتوره با برد متوسط بود ولی باید تغییراتی را روی این هواپیما اعمال می کردند تا برای فریت بار های سنگین و حمل محموله های بزرگ مناسب باشد .برای اعمال تغییرات فقط قسمت بالای هواپیما را در نظر داشتند در واقع برای تعداد موتور و قسمت زیرین هواپیما و همچنین شکل بال ها تغییری نداشتند.اما قسمت بالای بدنه به شدت برای حمل هوایی بار های سنگین تغییر کرد.

اما یکی دیگر از تغییرات اساسی بر روی A300-600 را می توان تغییر در قسمت دم که نقطه ای حساس و مرکز تعادل هواپیما است دانست .تغییرات عمده در دم هواپیما بیشتر برای ثبات در پرواز به هنگام فریت بار قطعه هواپیما و همچنین بزرگتر و پهن تر شدن این قسمت بود.A300-600 بعد از تغییرات اعمال شده تبدیل به یک هواپیمای غول پیکر برای حمل بار های سنگین شد و به نام نهنگ بلوگا شهرت یافت.

اولین پرواز Beluga در ۱۳ سپتامبر ۱۹۹۴ صورت گرفت و در نهایت Beluga بعد از انجام ۳۳۵ ساعت پرواز آزمایشی در اکتبر سال ۱۹۹۵ گواهینامه لازم جهت پرواز بار بار سنگین را دریافت کرد. و در حال حاظر بیش از ۵ مورد از این هواپیما ها برای فریت بار های سنگین به خصوص قطعات هواپیما طراحی و ساخته شده است .ولی ایر باس بعد از سالها استفاده از این غول هوایی برای فریت و ارسال بار هوایی سنگین ، با روبرو شدن با پروژه طراحی بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان این هواپیما دیگر قادر به حمل قطعات هواپیمای بزرگتر نبود برای همین ایرباس تصمیم گرفت تا مدل بزرگتر بلوگا را طراحی کند .

مشخصات کلی هواپیمای غول پیکر بلوگا