سازمان حمل و نقل هوایی یاتا |IATA

nternational Air Transport Association یا مخفف آن IATA یک انجمن تجارت جهانی برای هواپیمایی های کل دنیا می باشد.یاتا پشتیبان فعالیت های شرکت های هواپیمایی می باشد و هم چنین تدوین و فرموله سازی سیاست های صنعت و هم چنین مدیریت استاندارد های هواپیمایی را در جهان در دست دارد . مقرر اصلی این سازمان در مونترال کانادا است و دفتر اجرایی آن در ژنو سوئس قرار دارد.


تاریخچه یاتا

یاتا در آوریل سال ۱۹۴۵ در هاوانا ، کوبا شکل گرفت . یاتا جانشین انجمن بین المللی ترافیک هوایی که در سال ۱۹۱۹ در لاهه ، هلند تشکیل شد ، است . در ابتدای تاسیس یاتا ۵۷ شرکت هواپیمایی از ۳۱ کشور دنیا حضور داشتند در ابتدا عمده ی کار یاتا رسیدگی به امور فنی معطوف بود . با گسترش سریع حمل و نقل هوایی در دهه های بعد کار یاتا گسترش یافت و یاتا بزرگتر و بزرگتر شد . یاتا موقعیت خود را به عنوان صنعت هوانوردی در سال های اخیر با راه اندازی تعدادی از برنامه های مهم و لابی دولت در بحران های پی در پی سامان داد .

اولویت های یاتا

ایمنی

اولین و مهم ترین اولویت یاتا  تامین حمل ونقل هوایی امن می باشد. ابزار اصلی برای تامین ایمنی توسط  یاتا  حسابرسی عملیاتی ایمنی (IOSA) می باشد . در سال ۲۰۱۲ حمل ونقل هوایی امن ترین سال خود را تا کنون داشته است.یاتا هم چنین با تشویق بازرگانی هوایی و مطالعه مسائل در رابطه با آن به ترغیب خمل و نقل هوایی بسیار کمک می کند.

امنیت

بعد از تراژدی ۱۱ سپتامبر امنیت یکی از مهم ترین اولویت های یاتا قرار گرفته است که با وضع قوانین در صنعت حمل ونقل هوایی تا حدود زیادی برقرار شده است .بازرسی هایی که در فرودگاه ها انجام می شود همه و همه برای تامین امنیت برای مسافران و هم چنین محموله های آنان که به صورت حمل بار هوایی فریت بار می شوند ، می باشد.یاتا در این زمینه زیاد فعالیت می کند.

کسب وکار ساده

کسب و کار ساده در سال ۲۰۰۴ راه اندازی شد در این طرخ مسائل بسیار مهم برای سفر مسافران معرفی شده است از جمله بلیت الکترونیک ، بارکد گذرگاه و بسیاری از نو آوری های دیگر در این زمینه مطرح شده است.

محیط زیست

اعضای یاتا برای حف محیط زیست به یه هدف متوالی زیست محیطی توافق کرده اند:

بهبود توسعه بهره وری سوخت از ۱٫۵ در صد از سال ۲۰۰۹ تا سال ۲۰۲۰

کاهش انتشار کربن خالص از حمل ونقل هوایی از سال ۲۰۲۰(رشد کربن خنثی)

کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن حمل ونقل هوایی در سال ۲۰۵۰ نسبت به سطح انتشار آن در سال ۲۰۰۵

قطعنامه ی اجرایی شدن رشد کربن خنثی در حمل ونفل هوایی استراتژی است که در ۶۹th IATA AGM در کیپ تاون ، افریقای جنوبی توسط اکثریت اعضای حاضر تایید شده است.

خدمات

یاتا مشاوره و آموزش خدمات را در بسیاری از مناطق ک برای حمل ونقل هوایی حیاتی است فراهم می کند

اعتبار بخشی به محموله های عامل از برنامه های یاتا می باشد.

فراهم کردن نشریات در زمینه کسب و کار و خدمات

آموزش جنبه های حمل ونقل هوایی که دوره های مبتدی تا دوره های مدیریت ارشد را پوشش می دهد و بسیار یاز خدمات دیکر که یاتا هر روز به آنها می افزاید.

اهداف اصلی یاتا

  1. ایجاد محیط امن برای خمل و نفل هوایی
  2. فراهم کردن بستر هم کاری بین شرکت های هواپیمایی با استانداردهایی که توسط یاتا تایید می شوند
  3. همکاری با ایکائو(سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) و سایر سازمان های بین المللی در زمینه حمل ونقل هوایی.
  4. یاتا یک سازمان غیر دولتی است که  نماینده شرکت های هواپیمایی در سازملن بین المللی می باشد.

زیر مجموعه های یاتا

یاتا را می توان  یک جمع در حدود ۲۳۰ شرکت هواپیمایی دانست که رابطی بین دولت ها و شرکت های هوایی است و هم چنین این سازمان یک سازمان غیر دولتی است است که هیچ انحصاری ندارد و در سیاست نیز دخالتی نمی کند و هر عضو جدیدی را در خود قبول می کند. البته عضویت در یاتا از نظر خود یاتا برای شرکت های هواپیمایی مشکل ندارد و برای این کار شرکت هواپیمایی باید از دولت خود که عضو ایکائو می باشد کسب اجازه داشته باشد و هم چنین دارای پروازهای منظم با برنامه باشد.

اتا ( انجمن آمریکایی حمل ونقل هوایی) و هم چنین  ، ایتا ( انجمن اروپایی حمل ونقل هوایی) هر دو زیر مجموعه ی یاتا می باشند و مقرر اصلی آنها نیز در مونترال ، کانادا می باشد.

 منبع : ویکی ، فریت بار و حمل بار هوایی پادمیرا راه