هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ مدل دوربرد

هواپیمایی بوئینگ ۷۸۷ مدل دوربرد: دارای دو موتوره جت که توسط هواپیماهای تجاری بوئینگ توسعه یافته است.این دو نوع موتور جدید ساخت شرکت های رولز رویس ترنت و جنرال الکتریک است. ظرفیت صندلی های آن ۲۴۲-۳۳۵ مسافر میباشد . که آن را در اصل هواپیمای سوخت بوئینگ میدانند .این هواپیما پیشگام در استفاده از مواد کامپوزیت به عنوان مواد اولیه برای ساخت و ساز بدنه آن است. در مصرف سوخت هواپیمای ۷۸۷ نسبت به بوئینگ ۷۶۷ ،۲۰ درصد کارآمد تر از آن طراحی شده است. که حدود ۴۰ درصد از افزایش بهره وری را به همراه دارد.ویژگی های متمایز ۷۸۷ عبارتند از: سیستم های پرواز عمدتا الکتریکی، بال و کاهش سر و صدا در موتور آن را قرار گرفت.

توسعه و تولید مدل ۷۸۷ در صورت ایجاد همکاری با تامین کنندگان متعدد در سراسر جهان که در کارخانه های اورت بوئینگ در اورت، واشنگتن، و در کارخانه بوئینگ کارولینای جنوبی در شمال چارلستون، کارولینای جنوبی مونتاژ نهایی می گردد .که در ژانویه سال ۲۰۱۶، مدل ۷۸۷ از بین ۶۲ مشتری ،بیشترین سفارش را شرکت ژاپنی نیپون ایرویز با ۱۱۴۳ فروند هواپیما در اختیار داشته است .

اوایل این هواپیما دارای تعدادی نقص فنی بود ، که مهمترن آن زمان فرود اظراری در غرب ژاپن اتفاق افتاد ، که باعث آتش سوزی شد و علت آن مربوط به باتری های لیتیوم یون تشخیص دادند . این سیستم توسط هر دو سازمان ،اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده آمریکا-FAA و آژانس حمل و نقل هوایی ژاپنی، بررسی شد. پس از تکمیل آزمایش ها توسط بویینگ در یک طراحی باتری اصلاح ، و در آخر FAA طرح تصویب شده را تجدید نظر کرد و امنیت پرواز این مدل از هواپیمای بویینگ را تایید کرد که در آخر تاریخ آوریل ۲۰۱۳ ۷۸۷ به خدمات مسافری بازگشت. هچنین تعدادی از نقص فنی های گزارش شده ، ترک برداشتن شیشه مخصوص کابین، اتصال الکتریکی و نشت روغن موتور و سوخت را میتوان نام برد.

طراحی اولیه این هواپیما در جولای ۸، ۲۰۰۷ در کارخانه اورت بوئینگ پرده برداری شد. اصل یرنامه ریزی این هواپیما بوئینگ به این صورت بود که در ماه مه ۲۰۰۸ وارد خدمت شود اما برنامه ورود به خدمت آن با کمی تاخیر به سال ۲۰۱۰ منتقل شد، و آزمایش پرواز در اواسط سال ۲۰۱۱ به پایان رسید.

انواع بوئینگ ۷۸۷

۷۸۷-۳

۷۸۷-۸

۷۸۷-۹

۷۸۷-۱۰

مدل ۷۸۷-۸ اولین نوع تولید است، در سال ۲۰۱۴ ساخت مدل ۷۸۷-۹ ، و ۷۸۷-۱۰ را بعد دنبال داشته بود. مدل کوتاه برد از ۷۸۷-۳، در اصل برای فروش ارائه شده بود اما با توجه به توسعه به مسائل تولید ۷۸۷-۸ لغو شد.

هدف ساخت هواپیمای مدل ۷۸۷-۳ برای پرواز با چگالی بالا قرار گرفت. که آن دو طبقه مدل کوتاه برد و با طیف ۲۵۰۰ به ۳۰۵۰ مایل دریایی (۴۶۵۰ به ۵۶۵۰ کیلومتر) طراحی شده است.

مدل هواپیمای ۷۸۷-۸ با ظرفیت معمولی ۲۴۲ مسافر و داری طیف وسیعی (۷۳۵۵ مایل دریایی (۱۳۶۲۱ کیلومتر) ) در سال ۲۰۱۱ با طول ۱۸۶ فوت (است و ۵۷ متر) و طول بال های آن۱۹۷ فوت (۶۰ متر) ،وارد خدمت شد.

بویینگ قصد دارد در آینده مدل ۷۸۷-۱۰ را نیز وارد بازار کند که از طول بیشتری نسبت به دیگر مدل‌های ۷۸۷ برخوردار است. همچنین باید منتظر مدل باری آن (کارگو) نیز بود.