هیولای آسمان و حمل هوایی بار های بسیار سنگین

هیولای آسمان و حمل هوایی بار های بسیار سنگین : آنتونف ۲۲۵ (antonov 225 mriya)غول پیکرترین هواپیمای جهان یک هواپیمای استراتژیک برای حمل بار هوایی می باشد که در دهه ۸۰ طراحی شد.هر چند ایرباس ۳۸۰ بزرگترین هواپیکای مسافربری دنیاست ولی هواپیمای آنتونف نیز بزرگترین هواپیما در حمل بار وایی به حساب می رود و در رده ی هوا پیما های باری و ترابری قرار دارد.

هدف از طراحی این غول بزرگ (آنتونف ۲۲۵) حمل و نقل سفینه فضایی بوران (روسیه) بود این هیولای بزرگ در سال ۱۹۸۸ به مرحله پرواز رسید در ابدا به دلیل تعمیر و نگهداری این غول بزرگ قرار بود دو فروند از آنتونف ساخته و در اختیار ناوگان هوایی قرار گیرد ولی در حال حاضر فقط یک فروند از آن در حال استفاده است . آنتونف برای حمل بار های سنگین و بسیار سنگین هوایی و همچنین فریت بار های نظامی به نقاط مختلف روسیه استفاده می شود.

شرکت طراحی و ساخت آنتونف در کشور اکراین قرار دارد و لغت mriya در انتهای اسم آنتونف در زبان اکراینی به معنای رویا می باشد . و شاید این اسم برای غول پیکر بودن این هواپیما مورد استفاده قرار گرفته است . شرکت آنتونف یک کارخانه تولید و سرویس دهی هواپیمایی است و بیشتر در زمینه طراحی هواپیماهای بزرگ فعالیت می کند هواپیما های بزرگ نظامی برای ترابری و فریت بار های سنگین هواپیما های بزرگ مسافر بری و…

آنتونف ۲۲۵ مدل بزرگتر هواپیمای بزرگ و موفق Ruslan 124-An است و با داشتن ۶۴۰ تن وزن سنگین ترین هواپیما ی جهان به شمار می رود همچنین آنتونف قدرتمند ترین هواپیمای ترابری جهان است که قادر است بار های بسیار سنگین را در سراسر نقاط جهان جا به جا کند .البته هواپیمای غول پیکر دیگر که از آنتونف ۲۲۵ سنگین تر بود (Heraules 4 ) فقط یک بار موفق به پرواز شده بود .برای همین از رده ی هواپیما های سنگین خارج شده است . هواپیمای An-225 از A380 و هم چنین از Galaxy 5-c که به منظور حمل هوایی بار های سنگین جنگی ساخته شده بود ، بزرگتر است . آنتونف روسی در ۲۱ دسامبر ۱۹۸۸ برای اولین بار به پرواز در آمد این هواپیما در ۱۹۸۹ در نمایشگاه هوایی به نمایش در آمد و در سال ۱۹۹۰ در نمایشگاه فارنبورگ دوباره به پرواز در آمد .هواپیمای بزرگ An-225 می تواند در حدود بیش از۲۵۰ تن را فریت بار کند .درون بدنه این هواپیما بار می تواند ۷۰ متر طول داشته باشد .

در سال ۲۰۰۱ آنتونف ۲۲۵ گواهینامه ی بین المللی را از کمیته بین المللی هوانوردی IACAR در یافت کرد و برای اولین بار یک رکورد بزرگ در حمل هوایی بار به خود اختصا داد و ۲ تانک جنگی با وزنی در حدود ۲۵۳٫۸۲ تن را حمل کرد . مشخصات این رکورد بدین صورت بود که آنتونف ۱۰۰۰ کیلومتر را در ارتفاع ۲ کیلومتری از زمین را با سرعتی در حدود ۷۶۳٫۲ کیلومتر بر ساعت سپری کرد.

اولین پرواز تجاری آنتونف

آنتونف ۲۲۵ در ۳ ژانویه ۲۰۰۲ اولین معموریت تجاریش را که فریت بار به عمان برای ارتش آمریکا بود را انجام داد (در حدود ۲۱۶ هزار غذا از اشتوتگارد آلمان به تومرایت عمان ) این محموله در حدود ۱۸۷٫۵ تن وزن داشت .آنتونف ۲۲۵ هم چنان یکی از پر کاربردترین هواپیمای شرکت آنتونف است و برای جابجایی لوازمی که به راحتی امکان پذیر نیستند استفاده می شود مثل حمل هوایی بار بزرگی جون لوکوموتیوها و ژنراتورهای بسیار بزرگ با وزن های بالا و…

این هواپیما به دلیل بزرگ بودن و سریع بودن سازمان های بین المللی اورژانسی و بحران را به خود جلب کرد یکی از محموله های بزرگ و انسان دوستانه ی آنتونف حمل هوایی بار کمک های اولیه در حدود ۸۰۰ نت در سال ۲۰۰۳ به همراه آنتونف ۱۲۴ به کشور عراق بود .آنتونف ۲۲۵ قرار دادهای بزرگی را برای فریت بار نظامی کانادا و امریکا به آسیا نیز داشت که این قرار داد نشان دهنده ی برتری هواپیمای روسی است که آمریکا یک هواپیمای روسی را برای فریت بار نظامی در خواست داده است .و در حال حاضر هم هواپیمایی به این بزرگی در آمریکا ساخته نشده است .

آنتونف در سال ۲۰۰۹ خود را وارد رکورد گینس کرد به دلیل ۲۴۰ پرواز موفقی که با بار بسیار سنگین انجام داده بود .در ۱۱ اوت ۲۰۰۹ سنگین ترین حمل بار هوایی را بصورت یکپارچه در آسمان که یک ژنراتور به طول ۱۶٫۲۳ متر و عرض ۴٫۲۷ متر بود و وزنی در حدود ۱۸۹٫۰۹ تن داشت را به نیرو گاه گازی ارمنستان انتقال داد .

از دیگر ماموریت های فریت بار برای آنتونف ۲۲۵ می توان به :

۱- انتقال دستگاه های ساختمانی به وزن ۱۰۸ تن از ژاپن به سانتو دومینگو در سال ۲۰۱۰

۲- انتقال طولانی ترین بار هوایی که دو تا پره بادی ۴۲ متری بود از تیانجین چین به دانمارک در سال ۲۰۱۰ انتقال داد .

مشخصات غول آسمان (آنتونف ۲۲۵)

تعداد خدمه : ۶ نفر

ظرفیت ترابری: ۲۵۰ تن

ابعاد هواپیما : ۶۴۰*۴۴۰ سانتی متر

طول : ۸۴ متر

پهنای بال : ۸۸ متر * ۴۰ سانتی متر

ارتفاع :۱۸٫۱ متر

وزن خالی : ۲۸۵تن

حداکثر وزن برخاست : ۶۴۰ تن

موتورها : دارای ۶ موتور توربوفن دی ۱۸ با قدرت هر کدام ۲۲۹٫۵ کیلو نیوتن

مسافت لازم برای برخاست : ۳۵۰۰ متر

سرعت بالا : ۸۰۰ کیلومتر بر ساعت

محدوده ی پر واز با سوخت نهایی : ۱۵۴۰۰ کیلو متر

محدوده پرواز با وزن بالا : ۴ هزار کیلومتر

سقف پروازی : ۱۱ هزار متر